Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

El Al: Turcy odmówili zatankowania samolotu lecącego z Polski

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
01-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
El Al: Turcy odmówili zatankowania samolotu lecącego z Polski
Fot: Eric Salard (Flickr/CC)
Pracownicy lotniska w Turcji odmówili zatankowania samolotu El Al lecącego z Polski do Izraela, po tym gdy maszyna zmuszona była do awaryjnego lądowania w porcie lotniczym Antalya, twierdzą władze izraelskiego przewoźnika narodowego. Strona turecka twierdzi, iż to kapitan samolotu zadecydował o wylocie bez tankowania.

W niedzielę, 30 czerwca, samolot boeing 737-800 izraelskich linii lotniczych El Al obsługujący lot LY5102 z Warszawy do Tel Awiwu zmuszony był do awaryjnego lądowania w porcie lotniczym w Antalyi w Turcji z uwagi na konieczność udzielenia pomocy medycznej jednemu z pasażerów. Po ewakuacji potrzebującego pomocy medycznej pasażera, to, co w normalnym przypadku powinno być standardową procedurą operacyjną, de facto stało się wyzwaniem.

El Al oskarża

Linie lotnicze El Al twierdzą, iż pracownicy portu lotniczego Antalya odmówili zatankowania izraelskiego boeinga, tak by ten mógł udać się w dalszy lot do Tel Awiwu. Ostatecznie maszyna odleciała na Rodos w Grecji, gdzie po zatankowaniu mogła kontynuować lot do Izraela.

Trochę inaczej sprawę przedstawiają tureckie źródła dyplomatyczne. Podobnie jak El Al przyznają, iż Turcja zgodziła się na lądowanie samolotu z przyczyn medycznych, jednak twierdzą, że “Paliwo miało być dostarczone w drodze udzielenia pomocy w wyniku przesłanek humanitarnych, jednak gdy procedura miała zostać zakończona, kapitan samolotu podjął własną decyzję o odlocie”.

Media w Izraelu donoszą, iż Ministerstwo Spraw Zagranicznych kraju zostało poinformowane, że udzielona zostanie zgoda na zatankowanie samolotu, jednak w praktyce nie podjęto żadnego działania w tym kierunku, a pasażerowie i członkowie załogi nie mogli opuszczać maszyny. W tym czasie samolot zaparkowany na płycie postojowej lotniska zmuszony był spalać paliwo, by utrzymać działanie klimatyzacji oraz innych systemów, stąd też kapitan zadecydował o wykonaniu 40-min lotu na Rodos, zanim ilość pozostałego paliwa spadnie poniżej poziomu pozwalającego na wykonanie tego przelotu.

Zgodnie z wskazaniami Flightradar24 samolot wystartował z Lotniska Chopina o 9:50 rano, następnie wylądował w Antalyi o 11:22. Wylot z Turcji nastąpił o godzinie 17:30.

Napięte stosunki pomiędzy krajami

Od 7 października ubiegłego roku, kiedy to wojownicy grupy terrorystycznej Hamas zaatakowali Izrael, zawieszone zostały wszelkie bezpośrednie loty pomiędzy Izraelem i Turcją. Stosunki między krajami ulegały dalszemu pogorszeniu, po tym gdy prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan poparł Palestynę w krwawej wojnie, którą Izrael wypowiedział władzom Hamasu w następstwie ataku z 7 października. W kwietniu tego roku rezydent Turcji gościł w Stambule Ismaila Haniyeha, lidera Hamasu, a w maju poinformował, iż w tureckich szpitalach leczonych jest około tysiąca członków tej organizacji. Również w maju Turcja zdecydowała się na radykalny krok zawieszenia handlu z Izraelem, przypomina The Times of Israel.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tusk o LOT: Mniejszy niż Lufthansa. Flota urośnie do 135 samolotów

Biznes i przemysł

Tusk o LOT: Mniejszy niż Lufthansa. Flota urośnie do 135 samolotów

Mateusz Kieruzal 27 czerwca 2024

Enter Air na „tak” dla bazy w Krakowie

Pasażer i linie lotnicze

Enter Air na „tak” dla bazy w Krakowie

Mateusz Kieruzal 26 czerwca 2024

Rekordowe lato amerykańskich linii lotniczych

Pasażer i linie lotnicze

Linie lotnicze przed widmem miliardowych kar. Co z ustawą o PNR?

Biznes i przemysł

Radom: Itaka skasowała Kretę. Szybszy koniec lotów do Egiptu

Pasażer i linie lotnicze

Radom: Itaka skasowała Kretę. Szybszy koniec lotów do Egiptu

Mateusz Kieruzal, wsp. Ł. Malinowski 19 lutego 2024

WestJet wchłaniają niskokosztowe Swoop

Pasażer i linie lotnicze

WestJet wchłaniają niskokosztowe Swoop

Rafał Dybiński 13 czerwca 2023

Zobacz również:

Tusk o LOT: Mniejszy niż Lufthansa. Flota urośnie do 135 samolotów

Biznes i przemysł

Tusk o LOT: Mniejszy niż Lufthansa. Flota urośnie do 135 samolotów

Mateusz Kieruzal 27 czerwca 2024

Enter Air na „tak” dla bazy w Krakowie

Pasażer i linie lotnicze

Enter Air na „tak” dla bazy w Krakowie

Mateusz Kieruzal 26 czerwca 2024

Rekordowe lato amerykańskich linii lotniczych

Pasażer i linie lotnicze

Linie lotnicze przed widmem miliardowych kar. Co z ustawą o PNR?

Biznes i przemysł

Radom: Itaka skasowała Kretę. Szybszy koniec lotów do Egiptu

Pasażer i linie lotnicze

Radom: Itaka skasowała Kretę. Szybszy koniec lotów do Egiptu

Mateusz Kieruzal, wsp. Ł. Malinowski 19 lutego 2024

WestJet wchłaniają niskokosztowe Swoop

Pasażer i linie lotnicze

WestJet wchłaniają niskokosztowe Swoop

Rafał Dybiński 13 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5